Hallott Ön már az alvási apnoe-ról?

Ha valaki éjszakánként hangosan horkol, s annak ellenére, hogy sokat alszik, fáradtan ébred valamint egész nap fáradtnak érzi magát, nehezen koncentrál, ingerlékeny, illetve gyakran ébred szájszárazságra, torokfájásra vagy fejfájásra, akkor valószínűleg ún. alvási apnoe-ban szenved. Hogy mi is ez a betegség, azt az alábbiakból megtudhatja.

Az alvási apnoe egyfajta alvászavar, amely a légzés alvás közbeni ideiglenes kimaradásával jár. Megkülönböztetünk úgynevezett centrális és obstruktív alvási apnoe-t. Ezek közül az obstruktív alvási apnoe fordul elő gyakrabban. Az obstruktív alvási apnoe oka a garat izmainak alvás közbeni ellazulása, ami a légutak beszűküléséhez vezet. A légutak beszűkülése miatt az agy nem jut elegendő oxigénhez, vészjelzést küld és rövid időre ébresztőt fúj. A rövid ébredésekre az obstruktív alvási apnoe-val küzdők legtöbbször nem emlékeznek.

Ezzel szemben centrális alvási apnoe esetén az agyban található légzőközpont működésében keletkezik valamilyen zavar, és ennek következményeként alakul ki a légzéskimaradás.

Ha alvás közben valakinek a nyelve hátracsúszik pár másodpercre és felhorkant, még nem jelenti azt, hogy alvás apnoeban szenved. Betegségről akkor beszélünk, ha óránként 5-10 alkalomnál többször észlelhetőek legalább 10 másodpercig tartó légzéskimaradások.

Ha a levegőáramlás 10% alá esik apnoéról, ha a 20% és 50% közötti, akkor hypopnoéról beszélünk. A kettő összegének óránkénti átlaga adja az ún. apnoe/hypopnoe indexet, amely alapján a betegség súlyossága meghatározható.

A kezeletlen alvási apnoe magas vérnyomás betegség kialakuláshoz, memóriaproblémákhoz, depresszióhoz, reggeli fejfájáshoz is vezethet.

Hazánkban több alváscentrum is működik, ahol a betegség diagnosztizálásával és kezelésével foglalkoznak. Ha Ön vagy környezetében élők közül valaki az előbb felsorolt problémákkal küzd, ajánlott mielőbb szakemberhez fordulni.

A kivizsgálás részeként egy éjszakát el kell tölteni az alváscentrumban, ahol a különböző vizsgálatok mellett videofelvételt készítenek az alvásról, és a légvétel nélkül töltött periódusok gyakoriságát és időtartamát is elemzik.

A nyugodt éjszakai alváshoz nemcsak az orvosi kezelés, hanem az életmód átalakítása is hozzájárulhat. Túlsúly vagy elhízás esetén érdemes személyre szabott étrendi tanácsokat vagy javaslatot kérni dietetikus szakembertől, hogy biztonságosan és tartósan meg tudjon szabadulni a felesleges kilóktól. A testsúlyvesztés elősegítésén kívül számtalan más élettani előnye is van a rendszeres testmozgásnak, így ha eddig még nem tette volna meg, iktassa be a mozgást is a napirendjébe.  A rendszeres fizikai aktivitás megkönnyíti az elalvást, a túlsúly okozta légúti szűkület mérséklésével pedig pihentetőbbé válhat az éjszakai alvás.

Ezen kívül tanácsos az alkoholfogyasztást is csökkenteni, mert az alkohol hatására a garat izmai ellazulnak, így fokozódhatnak a tünetek. A dohányzásról is kimutatták, hogy súlyosbítja az apnoe okozta panaszokat, ezért mellőzése ebből a szempontból is javasolt.

Hasonló cikkek

Ha kérdése van, hívja ügyfélszolgálatunkat

Az alábbi időpontokban hívható:
hétfő-péntek7:30-20:00

Vagy jöjjön el hozzánk személyesen

Cím:
1133 Budapest, Váci út 80. (OTP Bank fiók)
Levelezési cím:
1369 Budapest 5. Pf. 362
E-mail cím:
info@otpep.hu
Bankszámlaszám:
11703006-20411440